Perspectiefrijke leegte

[58]

Perspectiefrijk post-industrieel stilleven

“Het is wel een tikje leeg”, schreef 100_Woorden in een reactie onder mijn vorige blog Urban exploring in Aalten.

Natuurlijk zou het fantastisch geweest zijn als er in de productiehallen van textielfabriek Driessen nog roestige, deels onttakelde, machines gestaan hadden; dat komt de ietwat bizarre sfeer ongetwijfeld ten goede.

De afwezigheid van industriële contrapties kan echter deels gecompenseerd worden door een minder gebruikelijk standpunt in te nemen. Ik was daar met de schaars voorhanden zijnde uitsteeksels in de fabriek – waar ik de camera op kon plaatsen – en met het bakstenen statief ook wel toe gedwongen. Mijn plaatjes zullen daarom ook anders zijn dan die van de leden van de aanwezige fotoclub die meestal foto’s op een meter of hoger namen en met schone kleren huiswaarts konden keren.

Of je de alhier geboden kijkwaar mooi vindt is uiteraard een kwestie van smaak en perspectief. Voor de liefhebbers: klik op de hdr plaat onder de tekst om de ogenschijnlijke leegte op een groter formaat te bekijken.

Een tikje minder lege productiehal - klik op de foto voor een grotere weergave

58 reacties op “Perspectiefrijke leegte”

  • lebonton zegt:

    prachtig! ik schreef ooit eens, zonder beeld ‘lege hallen’. maar dit beeld had ik ongetwijfeld onbewust in gedachten.

  • fredvanderwal zegt:

    Filmische beelden
    sterk
    mooi van kleur
    goed van dramatische sfeer

    • Glaswerk zegt:

      Foto’s zoals de onderste in dit blog lenen zich ook prima voor een anamorphic beeldformaat. Vaak versterkt dat het filmische karakter van het beeld.

      mooi van kleur

      Dank je.

      De toning vind ik het moeilijkste onderdeel van hdr fotografie. Te weinig verzadiging, etc, maakt een hdr te vlak, terwijl te veel een bonte kleurplaat oplevert.

      Op fotografiesites zie ik wel eens van zulke over the top platen: ik kan daar weinig waardering voor opbrengen.

  • Zaaikort zegt:

    Waar zit de like-knop?
    Ach, die is er natuurlijk al jaren geleden vanaf geroest.

  • Mooi, dat verval.

  • Simon Korving zegt:

    Oei, leegte en dan ook nog met verroeste diepgang, om mooi claustrofobisch van te worden ;-)

  • svara zegt:

    spannend!
    ik neig op de eerste foto naar een van de uitgangen…
    zoals Fred zegt: filmische beelden!

  • Lidy zegt:

    Daar had ik ook wel willen zijn.
    :-)

    • Glaswerk zegt:

      Dat kan ik me goed voorstellen, maar er zullen in of in de omgeving van Zwolle toch ook wel van zulke leegstaande fabriekspanden staan?

      En misschien staat daar nog wel wat oude machinerie in…

  • Aan de woorden van Fred heb ik niets meer toe te voegen.

  • Mo zegt:

    prima ruimte voor een bloggersborrel

  • Johan zegt:

    Ook geliefd bij graffiti-spuiters :-).

  • Indrukwekkend ! Dat leegte zo beeldvullend kan zijn…;o)

  • Draver zegt:

    De kleuren spatten uit je foto’s

  • Grutte Pier zegt:

    Even een oliewagen laten voorrijden, aansluiten, en draaien met die hap…

    Welke hap. dat maakt niet uit…

    Kleuren zijn mooi ‘opgehaalt’…..

    • Glaswerk zegt:

      Welke hap. dat maakt niet uit…

      Ik denk dat de buurtbewoners daar anders over denken.

      Kleuren zijn mooi ‘opgehaalt’…..

      En dan te bedenken dat ik gekozen heb voor een gematigde toning.

  • 100-woorden zegt:

    Zonder statief is het lastiger fotograferen, dat is waar, maar een fotograaf moet niet zeuren over wat hij niet heeft, maar het maximale halen uit wat hij wel heeft (waarmee ik niet wil zeggen dat je zeurt, hooguit dat het gebrek aan een statief irrelevant is).

    Bij een lege ruimte moet je het doen met lijnen en licht wat het er niet makkelijker op maakt, of met details die onbeduidend lijken, maar toch bruikbaar zijn. Zo zou ik bij de tweede foto de camera bijvoorbeeld vlak bij de hoop stenen/puin gezet hebben zodat je veel meer dieptewerking krijgt en tevens de nadruk op de vervallen staat legt.

    De eerste foto heeft op zich een aardig detail, maar is wat rommelig qua achtergrond, maar zo te zien had je niet veel mogelijkheden qua ruimte. Qua licht kan hij me wel bekoren overigens.

    • Glaswerk zegt:

      hooguit dat het gebrek aan een statief irrelevant is

      Als gematigd statieffoob kan ik dat wel beamen.
      Maar er zijn bepaalde situaties waarin je er eigenlijk wel een nodig hebt om vanuit het “beste” standpunt te kunnen schieten.

      Zo zou ik bij de tweede foto de camera bijvoorbeeld vlak bij de hoop stenen/puin gezet hebben

      Achteraf bezien zou ik dat ook zeker gedaan hebben.

      … maar zo te zien had je niet veel mogelijkheden qua ruimte. Qua licht kan hij me wel bekoren overigens.

      Ik had voor deze foto slechts twee keuzes: de camera verticaal tegen de linkse of rechtse muur houden voor de stabiliteit. Het licht is zo mooi omdat er een stukje achter mij een deuropening zat waardoor zonlicht naar binnenviel. Vandaar dat de pijp en de eerste twee balken er extra uitgelicht worden.

      Later bedacht ik overigens dat een van die balken ook prima als statief te gebruiken zou zijn. Met behulp van live-view kon ik kaderen en scherpstellen: dat heeft nog een aardig – en iets rustiger – plaatje opgeleverd.

      • 100-woorden zegt:

        Niet alleen het beste standpunt, maar ook de stabiliteit en de mogelijkheid om lange sluitertijden te gebruiken maken een statief voor mij in heel wat gevallen een onmisbaar hulpmiddel. Het grote nadeel is wel dat je zo’n ding mee moet zeulen (mijn grote statief is met kop toch meer dan drie kilo en ingeklapt een centimeter of 70 lang). Voor architectuur, nachtfotografie en macro ga ik zelden zonder op pad.

        • Glaswerk zegt:

          Het grote nadeel is wel dat je zo’n ding mee moet zeulen

          Daarmee benoem je in 12 woorden mijn kernprobleem met betrekking tot het fotograferen met statief.

          Voor architectuur, nachtfotografie en macro ga ik zelden zonder op pad.

          Voor de eerste twee ik (meestal) ook, maar voor macrofotografie onder ongecontroleerde omstandigheden – in het wild dus – is een statief naar mijn mening eerder onhandig dan een hulpmiddel. Verder is het beestje meestal al weg voordat het statief goed opgezet is.

  • Aad Verbaast zegt:

    Bijzondere kleuren allemaal zo bij elkaar. Had je de lampen meegenomen, of is dit allemaal ‘natuurlijk’?

    • Glaswerk zegt:

      Had je de lampen meegenomen

      Hoe stel je je dat voor?

      Dat ik een setje studiolampen en -pluutjes inclusief loodzware portable accu – beiden heb ik overigens niet – had meegenomen op de urbex fotostrooptocht?

      Er hing maar één lamp en wel een hele grote en die scheen buiten ;-P

  • Appelvrouw zegt:

    Glaswerk,
    ik heb mijn hart verloren
    aan dat mooie pand!

  • Ate zegt:

    Die bovenste!

    Mooi contrast tussen het buitenblauw en het binnenbruin.

  • Reggie Roning zegt:

    Prachtige foto’s maar weer Glaswerk.
    Vraagje; bewerk je je foto’s softwarematig?

    • Glaswerk zegt:

      Thanx.

      bewerk je je foto’s softwarematig?

      Aangezien ik in RAW fotografeer komt er standaard een nabewerking met software aan te pas.

      Maar bijvoorbeeld met hdr fotografie waarmee de plaatjes hierboven zijn gemaakt komen er nog een aantal bewerkingen bij om de verschillende belichtingen netjes samen te kunnen voegen en voor de toning van het hdr beeld.

      Als je echter met bewerken het grofstoffelijk manipuleren van foto’s bedoelt, bijvoorbeeld het rigoureus weghalen of invoegen van elementen in een beeld, dan is het antwoord nee. Een aantal fotografen heeft die vorm van beeldmanipulatie tot kunst verheven met soms bijzonder mooie resultaten als gevolg, maar daar ligt mijn interesse niet.

      • Reggie Roning zegt:

        Ben zelf qua fotografie een leek en mijn vraag was met name bedoelt om erachter te komen hoe je de kleuren zo heb weten te krijgen. Ik begrijp uit je reactie dat je het wel enigzins heb moeten bewerken.

        • Glaswerk zegt:

          Er komt lichtelijk wel wat bewerking aan te pas.

          Als is het maar om een foto een beetje fatsoenlijk op webformaat te kunnen presenteren.

  • Marleen zegt:

    De kleuren zijn prachtig. Blauw en oranje is nu eenmaal de beste combinatie.

    Toch vind ik het jammer dat je ook bent gaan urbexen. Want op den duur is dat erg vermoeiend voor de toeschouwer. Al die oude vergane gebouwen met rommel. Neem me niet kwalijk dat ik daar zo negatief over ben maar dat komt eigenlijk door mijn zusje.

    Zij is zowat professioneel fotografe en doet ook aan Urbexen. Ik heb er al heel wat mooie foto’s van gezien. Maar nu treedt er verzadiging op….
    Het schijnt wel weer erg leuk te zijn om er met een groep op uit te trekken.

    Nou ja, het is maar een mening…

    • Glaswerk zegt:

      Toch vind ik het jammer dat je ook bent gaan urbexen.

      Ik niet ;-)

      Het is hartstikke leuk om te doen. Alleen, zoals dat voor zoveel dingen geldt, moet je urbexen met mate doen. Je zult me dus ook niet ieder weekend in een verlaten fabriek of zo aantreffen. Er zijn nog genoeg andere dingen te fotograferen.

      Al die oude vergane gebouwen met rommel.

      Hoe meer rommel, hoe beter. En als het kan ook nog rijkelijk gelardeerd met wat oude roestige machines.

      Zij is zowat professioneel fotografe en doet ook aan Urbexen. Ik heb er al heel wat mooie foto’s van gezien. Maar nu treedt er verzadiging op….

      Dan kan ik je aanraden om tijdens een familieberaad jouw zus eens ernstig daarop aan te spreken en haar op het hart te drukken dat er nog meer te zien is in de wereld ;-P

      • Marleen zegt:

        @Glaswerk, ik was bang dat je het slecht zou opvatten. Maar ik zie dat je er weer een leuke draai aan geeft.

        Ik hoop echt nog meer van dit soort foto’s van je te zien want de ene urbexer is de andere niet.
        Er bestaat zelfs een heel internationaal netwerk van urbexers met kaarten waar gebouwen leeg staan heb ik gehoord.

        Veel plezier!

        • Glaswerk zegt:

          ik was bang dat je het slecht zou opvatten

          Dat is ook nergens voor nodig: iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur(en) en verder vind ik het geen enkel probleem als iemand zich ook uitspreekt over wat hij/zij niet mooi vindt.

          En al zeker als er een achtergrondverhaal bij verteld wordt ;-)

  • Jacopone zegt:

    Zeer mooi Heer Glaswerk. Ge hebt een goed oog. :-)

  • Johan HvD zegt:

    Het is een rijk perspectief, heer Glaswerk, waarin ge wellicht een koning te rijk zult zijn. Ofwel ge kunt het bezien als de wet van de Perzen en de Meeden, waarbij de Pers voorrang heeft met en bij het algehele pectiieve gebeuren…

  • cor verhoef zegt:

    Mooie foto’s Willem. Ze spreken de boeddhistische filosofie uit dat niets permanent is en alles onderhevig is aan rotting en verval. Gelukkig maar. Stel je voor dat alles blijvend is.

    • Glaswerk zegt:

      Thanx.

      Ze spreken de boeddhistische filosofie uit dat niets permanent is en alles onderhevig is aan rotting en verval.

      Misschien dat er in veel fotografen een latente vorm van een Boeddhist aanwezig is ;-)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *