Sporen van oost naar west

[48]

Uitzicht vanaf de St. Annastraat in oostelijke richting - klik op de foto voor een groter formaat

Met name in een stad liggen soms bijna letterlijk om de hoek locaties die geschikt zijn om een nachtplaatje van te schieten

Gisteravond, het was bijna middernacht, ben ik met camera én statief naar de St. Annastraat gelopen waar je vanaf de brug in westelijke richting het spooremplacement kunt zien liggen en waar naar het oosten toe de rails in het oneindige lijken te verdwijnen.

Als je op een van de foto’s klikt krijg je die op een groter formaat te zien zodat de details beter tot hun recht komen.

Uitzicht vanaf de St. Annastraat in westelijke richting op het spooremplacement - klik op de foto voor een groter formaat

48 reacties op “Sporen van oost naar west”

  • lebonton zegt:

    ‘t is dat ik nooit uit m’n dag-nacht-ritme raak, anders zou ik je volgen.
    mooi weer!

  • Johan zegt:

    Mooi gezicht, al die treinen bij elkaar.

  • assyke zegt:

    heb je tip ter harte genomen
    en nou moet ik je bekennen niet van goud te houden
    maar dit goud is van een geheel andere orde

    Mijn complimenten!
    Deze foto’s moet je opsturen
    al zou ik zelf niet weten waar naar toe:))

  • Prachtig.

  • svara zegt:

    dat punt ken ik
    lijkt wel goud wat er blinkt (op die bovenste)
    mooi!

    gisterenavond stonden de treinen ook weer heerlijk stil met mij erin, geen goud gezien…..brrrr

    • Glaswerk zegt:

      Hoewel de NS zich onlangs nog op de borst klopte omdat ze dit jaar het hoogste percentage in punctueel rijdende treinen hadden hoor ik van velen dat dat nog steeds niet het geval is.

  • Erg mooie foto’s ! Maar dat zijn we van je gewend. Ik vraag me wel af of het nu echt nodig is om, op dat late uur, nog zoveel lampen te laten branden. Zijn er op dat moment nog veel mensen aan het werk op dat emplacement ? Ik zie er geen kip lopen…;o)

  • Ron zegt:

    Klasse, Willem. De gewone dingen doen het bijzonder goed.
    En ja, statief. Onontbeerlijk.

    • Glaswerk zegt:

      Ik kom er regelmatig voorbij, maar het was nog niet in me opgekomen om er een keer een nachtplaatje van te schieten.

      Hoewel ik van nature nogal statieffoob ben aangelegd begin ik, ondanks het zeulen met een statief, er de voordelen van te zien.

  • fred van der wal zegt:

    Gouden licht
    sprookjesachtig
    verzacht de hardware

    • Glaswerk zegt:

      Het gouden licht is een kwestie van een passende witbalans kiezen.

      Indien er meerdere soorten lichtbronnen aanwezig zijn permitteer ik me tijdens het witbalanceren wat vrijheid, normaal gesproken probeer ik dat zo natuurlijkgetrouw mogelijk te doen.

  • Selma zegt:

    Letterlijk schitterende foto’s,
    maar ik krijg er een ‘Brave new world’-gevoel van.
    Alles is metaal, elektriciteit, orde en regelmaat,
    maar het menselijke is weg.

  • Bart zegt:

    Het zullen wel geen spaarlampen zijn, zeker?
    Wel een energieslurpertje, die locatie… :-)

  • Blewbird zegt:

    Holy Smoke, waarom doen ze daar zoveel licht aan!

  • arda zegt:

    Mooi gelukt, Willem. ‘s nachts op fotojacht in de stad, dat lijkt me nou ook nog wel eens wat!!!
    Greetz van hier;-) Arda.

  • Joost zegt:

    Wou dat ik mijn camera zo beheerste;
    bijzondere fotografie.

  • 100-woorden zegt:

    Lichtvervuiling, maar tegelijk ook een voorwaarde voor de fotografen onder ons. Mooie nachtfoto’s.

    Nadeel is wel het verschil in kleurtemperatuur tussen de verschillende lichtbronnen, waardoor de witbalans uit balans raakt. Vooral op de eerste foto kun je dat goed zien in het kleurverschil tussen links en rechts. Daar is overigens wel iets aan te doen. Twee keer dezelfde raw “ontwikkelen” met een verschillende witbalans en die twee weer samenvoegen (met Smart Objects in Photoshop is dat goed te doen).

    • Glaswerk zegt:

      Thanx.

      Nadeel is wel het verschil in kleurtemperatuur tussen de verschillende lichtbronnen, waardoor de witbalans uit balans raakt.

      Ik vind het in het geval van de bovenste foto eerder een voordeel, maar ik heb ook wel eens nachtfoto’s gemaakt waarin het licht van verschillend lichtbronnen inderdaad een lastig probleem was.

      Daar is overigens wel iets aan te doen … met Smart Objects in Photoshop is dat goed te doen

      Voor jou is dat goed te doen, maar voor mij klinkt dat gedoe met Smart Objects behoorlijk ingewikkeld.

      Het is me allereerst nog steeds niet duidelijk geworden wat het verschil is met een simpele Merge van twee lagen, laat staan dat ik weet hoe ik twee complete bestanden kan samenvoegen op de Smart Objects manier.

      In dat opzicht gebruik ik slechts een (veel te) klein deel van de in PS aanwezige functies.

  • Aad Verbaast zegt:

    Mooie prenten weer Glaswerk. Die onderste lijkt wel gemaakt in de kelder van een modelspoorhobbyist. ;-)

  • 100-woorden zegt:

    Misschien klinkt het ingewikkeld, maar dat is het niet als je weet hoe je met lagen moet werken. Het enige verschil is dat je een raw bestand opent als “smart object”. Dat kan op twee manieren:
    1 – Via Photoshop => File => Open As Smart Object.
    2 – Vanuit de de raw converter door Shift ingedrukt te houden als je op “Open Image” klikt.

    Kopieer vervolgens die smart object laag en maak van de eerste laag een rasterlaag (Rasterize Layer) zodat deze niet meer mee verandert als je de Smart Object laag aanpast.

    Door in het “lagen pallet” te dubbelklikken op de Smart Object laag ga je terug naar de raw converter en kun je aanpassingen doen zoals de witbalans, maar ook alle andere zaken die je in de raw converter kunt regelen.

    Enfin, dit proces kun je zo vaak herhalen als je wilt (wel steeds de smart object laag kopiëren en na de bewerking omzetten na een rasterlaag zodat je bewerkingen behouden blijven.
    Uiteindelijk houd je een aantal rasterlagen over die je kun mengen (laagmaskers en zo) tot één foto.
    Het is een manier om dingen te doen, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

    Een ander voordeel van Smart Objects is dat als je filters in photoshop gebruikt (plug ins bijvoorbeeld) je na gebruik van dat filter de onderliggende raw alsnog kunt “tweaken” zonder dat je het filter teniet doet (Smart Filters) zolang de laag een Smart Object is tenminste.

    Een slechte foto kun je er niet goed mee maken, maar het zijn handige hulpmiddelen om de puntjes op de i te zetten, wat mij betreft, vooral bij foto’s waar de camera moeite mee heeft zoals verschillende lichtbronnen en grote licht-donker verschillen die je vaak tegenkomt bij nachtfotografie.

    • Glaswerk zegt:

      Dank je wel voor de heldere uitleg.

      Ik heb de hierboven geschetste Smart Object “methode” vanmiddag op een andere nachtfoto van het emplacement toegepast en het resultaat was een foto die qua kleuren uitstekend vergelijkbaar is met hoe ik die twee dagen geleden in het echt zag.

      Weer wat geleerd en wel iets wat me nog regelmatig van pas zal komen.

  • Mo zegt:

    was ik een treinofiel, ik zou ze zomaar op posterformaat aan de muur willen hangen

    • Glaswerk zegt:

      In dat geval zou ik de plaatjes opnieuw met een full frame camera moeten schieten, maar aan dat akkefietje hangt een prijskaartje waar je een paar OV-chipjaarkaarten voor kunt kopen, dus zullen die posters nog even moeten wachten ;-)

  • Johan HvD zegt:

    Welaan, Heer Pas, nu u toch in de Sintenbuurt bent geweest, hebt ge er Sint Elisabeth, Sint Clara, Sint Joseph en wellicht Sint Nicolaas in de trein zien stappen?
    Sint Anna was al thuis, ten tijde dat zij u aan de slag zag nam zij de eerste trein huiswaarts. In het cognitieve geval had Sint Anna een processie voor haar uit lopen.

    Vandaar dat de Sint en de andere Sinten haar zoeken en aldus willen bezoeken…

    Wellicht niet ten overvloede ter vermelding, is het vermeldenswaard u een eervolle vermelding te doen toekomen, dit vanwege uw vermeldenswaardige vermeldende beelden omtrent de okerkleurige vervoermiddelen, die ge in een waardig kijkdoos perspectief hebt laten rollen…

    • Glaswerk zegt:

      In het cognitieve geval had Sint Anna een processie voor haar uit lopen.

      Heer Johan, in de praktijk komt het er op neer dat er eens per jaar ongeveer 40.000 wandelaars over haar heen lopen. Om die pijn enigszins te verzachten wordt St. Anna rond die tijd Via Gladiola genoemd.

      • Johan HvD zegt:

        Oh, hoe verwonderlijk, heer Pas, dat Sint Anna de Via Gladiola wordt.
        Ik wist het niet, aangezien mijn woonstee niet Nimwegen is en ik eveneens nooit de Vierdaagse heb gelopen. Immers, een loslopend mensch kan niet de algehele wetenschap alsmede de complete aardrijkskundige geologische aardsche & kundige bepalingen bevatten, al weet ik wel dat Nimwegen een schone goudachtige Waalbrug bezit…

        Edoch hebt ge de pijn verzacht door uw uitlegging. :-P

        Verwonderlijk overigens dat ge de welbespraakte schrijver Krudzlo op bezoek krijgt. Gaat ge nu de Nederlandsche Taal bestuderen? =8-|

        (Wanneer ge, dit overigens geheel terzijde, uzelve zult afvragen waarom ende hoezo ik nu de benaming Heer Pas zo plots gebruik, kan ik u snel en kort uitleggen:
        een tijdje terug kwam ik geheel onverwacht op uw oude website terecht bij het Stapelen uit 2007. Daar zag ik de naam Pas&Ivy staan alsmede de vele commentaren, waaronder ikzelve en u aldus Heer Pas noemde, vandaar.)

        • Glaswerk zegt:

          Edoch hebt ge de pijn verzacht door uw uitlegging.

          Welaan, heer Johan, het doet mij deugd om dat van u te mogen vernemen.

          Gaat ge nu de Nederlandsche Taal bestuderen?

          Neen.

          Zoals u hierboven kunt lezen volg ik inmiddels bijlessen bij 100W op het gebied van Photoshop: daar heb ik met name in de dagelijkse (fotografie)praktijk veel meer aan ;-P

          … uzelve zult afvragen waarom ende hoezo ik nu de benaming Heer Pas zo plots gebruik …

          Ik vroeg me dat inderdaad af.
          Met dankzegging voor uw toelichting.

  • Mooi kruis op de eerste foto!

  • Roberto zegt:

    Glaswerk,

    Ik zag je eerste zin en greep de pen: Met name, soms bijna letterlijk, om de hoek, in een stad, ligt een locaties die geschikt is om ‘s nachts een foto te maken.

    Een schrijver die eenzelfde woord gebruikt in verschillende betekenissen, lijdt aan het smurfsyndroom. (…) Een bekend voorbeeld van smurftaal is …met name.
    Probeer dit woord te vervangen door: voornamelijk, in het bijzonder, vooral, overwegend, namelijk, te weten, om precies te zijn.
    Troonrede: Het land is schoner geworden, met name lucht en water. De oppositie viel de regering hierop aan. De uitdrukking met name betekent ‘in het bijzonder’; dus de regering beweert dat ons hele milieu schoner is geworden en dat dit in het bijzonder geldt voor lucht en water. Nee, zei de minister-president, het gaat hier om de betekenis die ook in Van Dale staat: ‘bij de naam genoemd’. Dus in deze zin wordt niet beweerd dat bijvoorbeeld ook de grond schoner is geworden. (…) Nu betekent met name immers ‘vooral’.

    Wat je kunt doen is een stukje wit papier voor de lens te houden zodat je een idee krijg van een witbalans…

    Groet uit Selva

    • Glaswerk zegt:

      Beste Robert Kruzdlo, mijn stukjes dienen opgevat te worden als korte teksten die het beeldmateriaal begeleiden. Er gaat geen enkele literaire pretentie van uit en zijn ook niet bedoeld voor onderwerping aan een “taalwetenschappelijke” analyse.

      Een schrijver die eenzelfde woord gebruikt in verschillende betekenissen, lijdt aan het smurfsyndroom.

      Dat je soms problemen met de Nederlandse taal hebt of veinst te hebben (sic!) is me al eerder opgevallen. Zonder me te verliezen in diepzinnige academische beschouwingen zal ik in betrekkelijk eenvoudige bewoordingen formuleren wat ik van jouw reactie vind: ik beschouw die als off-topic geleuter waar ik bijzonder weinig waardering voor kan opbrengen.

      Als je van plan bent om jouw doodvermoeiende somtijds quasi metafysisch conceptueel artistiek getinte en met filosofie van de al dan niet koude grond doordesemde “taalkundige” stokpaardjes te gaan berijden onder mijn stukjes zoals je op het VKblog helaas ook regelmatig plachtte te doen – hetgeen toentertijd ontegenzeggelijk een enigszins blogvreugde temperende uitwerking op mij had, om het maar eens eufemistisch uit te drukken – kun je die met hoogdravende, holklinkende woorden gevulde pen van je rap weer neerleggen zodat de eveneens nietszeggende echo’s van die woorden langzaam kunnen versterven in een verlossend vacuüm van weldadige, serene stilte. Dat bespaart ons beiden een hoop ergernis.

      Beschouw het als een win-win situatie.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *