Spelen in de zandbak

[34]

Zandwinning in de Ooijpolder - klik op de foto voor een grotere versie

34 reacties op “Spelen in de zandbak”

  • Appelvrouw zegt:

    Mooie bultjes heb je gemaakt.
    Doet me denken aan die jochies hier in Groningen die op een sjofel de bouwplaats op reden. Maar toch niet zulke mooie bultjes maakten.

    Een van jouw zandhopen rookt inmiddels goed!
    Moeten we oppassen of is het niet gevaarlijk?

    • Glaswerk zegt:

      Dank je.

      Een van jouw zandhopen rookt inmiddels goed!

      Wat je op de achtergrond ziet is de rookpluim van de elektriciteitscentrale van Electrabel. Als je in de wijde omgeving van Nijmegen buiten een plaatje schiet heb je een grote kans dat de rookpluim van de centrale ergens op de foto staat.

  • Zandwinning in de Ooipolder??? Dacht dat een natuurgebied was.
    Pracht foto, dat wel.

    • Glaswerk zegt:

      De foto is geschoten in het gebied waar de Millingerwaard en de Ooijpolder aan elkaar grenzen. De zandwinning gebeurt in binnendijks gebied.

      Maar ik stond er zondag inderdaad ook even van te kijken dat men in dat gebied aan zandwinning doet.

  • Bart zegt:

    Beetje post-apocalyptisch beeld, hdr zeker? ;-0
    Mooie Carel Willink-achtige lucht…

  • Hè, Glaswerk toch ! Nu moeten die mannen met die graafmachines alles weer opruimen…;o)

  • fred van der wal zegt:

    science fiction-achtig desolaat landschap met een rookpluim die enige menselijke activiteit verraadt. Inderdaad is de lucht betrokken en zwanger van onheil.

    • Glaswerk zegt:

      Zulke “onheilspellende” effecten kun je bereiken met HDR en tone mapping.

      Als ik HDR platen maak probeer ik deze qua kleuring meestal dichtbij de werkelijkheid te houden, maar soms wil ik wel eens vol op het orgel gaan.

  • fred van der wal zegt:

    Overigens gebruikte Willink andere luchten en herinner ik mij een schilderij van Pyke Koch waar ik dan eerder aan zou denken

    • Glaswerk zegt:

      Ik ben zo vrij geweest om jouw correctie van de naam in bovenstaande reactie te verwerken.

      Ik kan overigens weinig werken van Koch vinden. Volgens Wikipedia heeft Koch ongeveer 100 werken achtergelaten, de rest heeft hij tijdens zijn leven vernietigd.

  • Draver zegt:

    Vooral het contrast tussen het zand met de wolken geweldig.

  • Aad Verbaast zegt:

    Je doet iets met die kleurstelling de laatste tijd (viel me ook al op met die gebouwen foto’s) wat een bijzonder fraai effect geeft. Precies wat weet ik niet. Jij wel natuurlijk ;-)

    • Glaswerk zegt:

      Dat heb je goed gezien Aad.

      De laatste tijd durf ik meer te experimenteren met toning. Niet alleen met HDR plaatjes maar ook met “gewone” foto’s. Fijn om te horen dat het jou goed bevalt.

  • fred van der wal zegt:

    Glaswerk
    Correcties altijd prima. Draver met opmerking: Vooral het contrast tussen het zand met de wolken geweldig.
    Goed gezien. Er zijn twee schilderijen waar Koch ook zo’n bedrukte lucht heeft.
    Koch, wel een beroemheid. Interessanter dan de droge, oersaaie Willink. Het aanhangen van het Italiaans fascisme heeft Koch populariteit gekost. Ben als amateur onbekend met fotografische technieken als tone mapping en HDR.

    • Glaswerk zegt:

      HDR is op zich een realtief eenvoudige techniek: de nieuwe Canon Eos 1D X heeft zelfs een ingebouwde HDR functie (hoewel niet iedereen daar enthousiast over is, als ik op de kritieken op internetfora af ga).

      Tone mapping daarentegen is een creatief proces waarmee je een HDR human eye like kunt maken tot foto’s die veel verder gaan dan wat ik hierboven laat zien.

  • Cor Nutus zegt:

    Ziet er allemaal erg breekbaar uit. Mooi gedaan met HDR.

  • François zegt:

    Even aanklikken voor het grote formaat dan komt ie het best tot z’n recht (zou goed passen in de group “Pretty Pictures of Ugly Things”)

  • Johan zegt:

    Wie ruimt dat allemaal weer op?

  • Anamé zegt:

    Deze foto doet mij denken aan de tijd dat ik met mijn LC-tje met een syquest als virtueel geheugen (rammelrammel) de eerste fotobewerkingen deed…
    Uitproberen op 4 vierkante centimeters, alle handelingen, met slechts de kanalen tot je beschikking, opschrijven en vervolgens een hele dag nodig hebben om alle handelingen op het origineel te herhalen. (mijn huis was nooit zo opgeruimd als in die tijd ;-))
    Soms kan ik het nog wel eens jammer vinden dat zoveel aspecten van de beeldbewerking nu geautomatiseerd zijn , maar bovenstaande foto, evenals eerdere beelden die ik hier voorbij zag komen, bevestigt het idee wat ik nooit los heb kunnen laten…je kunt nog zoveel automatiseren en kant-en-klare filters bedenken, uiteindelijk blijf je je (menselijk) oog en gevoel voor schoonheid nodig hebben om precies dat effect te bereiken wat ook echt iets toevoegt.
    Mooi gedaan!

    • Glaswerk zegt:

      Dank je wel voor de uitgebreide reactie.

      Een deel van de creatieve bewerkingen – dat gebracht onder de noemer digital art – die je op internetfora voor fotografen tegenkomt zijn het resultaat van enkele drukken op de knop van een filter of plug-in voor PS. Om nog maar te zwijgen over de Hypstamatic rage voor foto’s gemaakt met een mobiele telefoon waarbij men het als kunstzinnig beschouwt als men een “lens”, “film” en “flash” geselecteerd heeft die de bewerking volledig bepalen.

      Ik gebruik soms een Topaz filter, maar dan als startpunt voor de bewerking, hoewel de meeste foto’s die ik hier laat zien nauwelijks bewerkt zijn (op de conversie van RAW naar JPEG na). Maar zeker met HDR plaatjes wil ik nog wel eens vol op het orgel gaan ;-)

  • Ik ben niet zo’n liefhebber van HDR maar het maakt hier de foto wat extra vervreemdend. Mooi gedaan.

  • fred van der wal zegt:

    Daar zeg je zoiets: Zappa. Ik was er nooit bepaald een liefhebber van, zag wel een keer een uitvoering op TV waar hij een blues lick speelde die niet onder deed voor Eric Clapton en bij Mirosjabin in Haarlem heb ik met stijgende belangstelling geluisterd naar een aantal complexe Zappa stukken en begrijp er iets meer van.

  • fred van der wal zegt:

    Ben te weinig bekend met het totale werk van Zappa, begrijp wel dat het uniek is na luisteren van de orchestrale sectie die mij toe schenen als vele fragmenten die een constante aandacht vergde om het te kunnen volgen , ga wel verder in debat met de manlijke helft van Mirosjabin (muziek kenner die mij zelfs Coltrane heeft leren waardern en Miles Davis) over Zappa omdat ik er de pest in heb als ik een terrein van muziek niet passief beheers of kan overzien
    Zijn fysieke, leptosome verschijning en hippo uitstraling stonden mij heel lang tegen omdat ik hem al in the sixties verdacht van uitermate modieuze keuzes. Hierin kan ik ovrigens zeer ongelijk hebben. Ken zijn achtergrond niet.

    • Glaswerk zegt:

      Of dat “modieus” was voor de jaren 60, 70 weet ik niet, maar Zappa trok de typisch Amerikaanse burgerlijkheid – massadenken, bierhijsen, kneuken en de ongelooflijke domheid van onder andere de TV – in het belachelijke. Dat lijkt me wel iets wat ook jou moet aanspreken.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *